به گزارش خبرآنلاین،به نقل از پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری، در پی ارتحال آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی، درگذشت آن عالم عامل ربانی و معلم اخلاق را ضایعهای برای حوزهی علمیه و روحانیت و جامعهی مذهبی تهران خواندند و این مصیبت را به بازماندگان بیت شریف ایشان تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر فراوان، خبر درگذشت عالم عامل ربّانی، مرحوم آیت الله آقای حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه را دریافت کردم. این حادثه ناگوار، ضایعهای برای حوزهی علمیه و روحانیت و جامعهی مذهبی تهران و به ویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی است که از مجالس پر فیض و درسهای سازندهی این معلم اخلاق بهره میبردند.
اینجانب تسلیت صمیمانهی خود را به آن بیت شریف و بازماندگان، بویژه اخوی بزرگوار و نیز به همسر مکرّم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان این بیت شریف تقدیم داشته، علوّ درجات را آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّد علی خامنهای
نظر بدهید |
امروز از یکی از دوستام پیامی داشتم
آقای حسینعلی خواجه نوشتن که
یکی از معجزات (کرامات) امام زاده قلعه قافه اجابت نماز باران درحدود100سال پیش دراین امام زاده بوده است.
پایگاه اطلاع رسانی امام زادگان هم این طور نوشتند که :
این زیارتگاه در روستای قلعه قافه از توابع بخش مرکزی مینودشت قرار گرفته است ، و با شهر مینودشت 35 کیلومتر فاصله دارد. زیارتگاه سکینه خاتون فاقد شجره نامه بوده و برابر با اظهارات بزرگان و معتمدین ، نسبت ایشان به امام حسین (ع) می رسد. این زیارتگاه دارای کرامات و معجزات فراوانی بوده است ، از جمله شفای بیماران ، شفای بیماران اهلی و نیز گاه سوگند افراد منطقه است. بقعه مبارکه سکینه خاتون در یک محیط کوهستانی و جنگلی با صفا قرار گرفته و از امکانات رفاهی شامل آب و برق ، جاده آسفالته و تلفن برخوردار است.
کرامات :
امیدوارم که بتونم یک عکس ازش گیر بیارم بزارم
چراغ غزل گفتى که من از روز ازل سوخته بودم با داغ چراغ غزل افروخته بودم آرى من از آن بارقه کوکب چشمت دلسوخته، دلسوخته، دلسوخته بودم با یاد نگاه تو چراغ سحرى را بر قله خورشید برافروخته بودم چون لاله به صحراى جنون با تب عشقت پیراهنى از شعله به تن دوخته بودم پروانه صفت در سفر سوختن اى شمع از تو غزل سوختن آموخته بودم بر باد شد از جور تو آن کوه تحمل که اندر گذر حادثه اندوخته بودم رفتى و به دنبال تو تا صبح قیامت بر باغ نظر دیده جان دوخته بودم
نصرالله مردانى - کازرون
یک روز امام میفرمودند در بین راه قم و تهران (در شب 15 خرداد) ناگهان ماشین مأموران ساواک از جاده اصلی به جاده خاکی منحرف شد و من یقین کردم که آنها میخواهند مرا بکشند ولی مجدداً ماشین به جاده اصلی بازگشت و راهش را ادامه داد. من به نفس خودم مراجعه کردم و دیدم هیچ تغییری (ترسی) در من حاصل نشده است.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مسئله عاشورا و شهادت حضرت اباعبدالله (ع) یکی از فجیعترین و دردناکترین حوادث تاریخ اسلام است که در آن حادثه پسر دختر پیامبر (ع) به سختترین صورت به شهادت میرسد و از طرفی عزاداری بر آن حضرت که در نگاه بزرگان از اعظم قربات شمرده میشود، باید بر اساس آنچه تحقق یافته صورت پذیرد و حتما از هرگونه تحریفی به دور باشد تا وجهی عبادی این حادثهی عظیم کاملا حفظ گردد. طبق فتاوی مراجع معظم تقلید انتساب امور غیر مسند بر حضرات معصومین (ع) حرام است. کتاب «مقتل» برگرفته از کتاب معالم المدرستین علامه سیدمرتضی عسکری است که بعدها با عنوان بازشناسی دو مکتب ترجمه شده است. این کتاب به بررسی نحوه عملکرد امام حسین (ع) و حوادثی که بر خاندان اهل بیت (ع) که در روز عاشورا اتفاق افتاد، میپردازد. معمولا به چنین سبک نگارشی در بین متون تاریخ مقتل اطلاق میشود. این کتاب دو مقدمه دارد. یکی مقدمه مرحوم علامه بزرگوار سید مرتضی عسکری و دیگری زندگینامه مرحوم علامه که به قلم محمدعلی جاودان نگارش یافته است. در بخشی از این کتاب آمده است: امام سجاد (ع) چهل سال عزا میگیرد در لهوف گوید: از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: «زینالعابدین(ع) چهل سال بر پدرش گریست؛ روزها روزه میگرفت و شب ها به عبادت میپرداخت و چون وقت افطار میشد و خادمش آب و غذا میآورد و فرا رویش مینهاد و میگفت: «آقای من بفرمایید»، میفرمود: «زادهی رسول خدا (ع)، لب تشنه کشته شد!» و پیوسته آن را تکرار کرد و میگریست تا غذا از اشک چشمش تر میشد! و همواره چنین بود تا به خدای عزوجل پیوست. گوید: یکی از خادمان آن حضرت گفته است: امام (ع) روزی به صحرا رفت و من به دنبالش رفتم و دیدم بر سنگی سخت و خشن به سجده افتاد. ایستادم و در حالی که ذکر و ضجهاش را میشنیدم، هزار بار شمردم که میگفت: «لا اله الا الله حقا حقا، لا اله الا الله تعبدا ورقا، لا اله الا الله ایمانا و صدقا؛ آنگاه سر از سجده برداشت، در حالی که محاسن و چهرهاش از اشک دیدگان آغشته شد. گفتم: «آقای من! آیا اندوه شما را پایانی نیست؟ آیا از گریهی شما کاسته نمیشود؟» فرمود: «وای بر تو !یعقوب پسر اسحاق، زادهی ابراهیم پیامبر و پیامبر زاده بود و دوازده پسر داشت؛ خداوند یکی از آنها را از دید او غائب کرد. موی سرش سفید شد و کمرش خم گشت و از گریه نابینا گردید؛ در حالی که پسرش زنده بود و من با چشم خود پدر و برادر و هفده نفر از اهل بیتم را کشته و بر زمین افتاده دیدم. چگونه اندوهم پایان پذیرد و گریهام کاهش یابد؟!» در یکی از فرازهای کتاب «مقتل» میخوانیم: قاتل حسین (ع) جایزه میخواهد! راوی گوید: مردم به سنان بن انس گفتند: «تو حسین بن علی (ع)، زاده فاطمه دخت رسولالله (ع) را کشتی! تو والاترین و شریفترین مرد عرب را از پای درآوردی! او آمده بود تا اینان را از حکومت به زیر آورد. پس نزد فرمانده هانت برو و پاداش خود را از آنها بخواه که اگر به خاطر کشتن حسین (ع) همه ثروتشان را نثارت کنند، اندک است!» و سنان که بیباک بود و احمق مینمود، سواره آمد تا بر در خیمه عمر سعد رسید و با صدای بلند فریاد زد: اوفر رکابی فضه و ذهبا انا قتلت الملک المحجبا قتلت خیر الناس اما و ابا و خیر هم اذ ینسبون نسبا رکابم را از طلا و نقره انباشته کن که من سلطان والا مقامی را کشتم. کسی را کشتم که پدر و مادرش بهترین مردمانند و در حسب و نسب، برترین آنها. عمر سعد گفت: «گواهی میدهم که تو مجنونی و هرگز شفا نیافتی!» و گفت: او را نزد من آورید. و چون وارد شد، چوب دستش را به سوی او پرتاب کرد و گفت: «دیوانه! این چه سخنی است که از تو سر میزند؟! به خدا سوگند اگر ابن زیاد بشنود، گردنت را میزند!» جسد امام (ع) مورد تاخت و تاز قرار میگیرد راوی گوید: آنگاه عمر سعد در سپاه خود ندا داد: «چه کسی حاضر است بدن حسین (ع) را زیر سم اسبش بگیرد؟» ده نفر داوطلب شدند که از جملهی آنها «اسحاق بن حیاة حضرمی» - ربایندهی پیراهن حسین (ع) که پس از آن دچار پیسی شد - و «احبش بن مرشد» بود که آمدند جسم حسین (ع) را با اسبان خود لگدکوب کردند تا سینه و پشت آن حضرت را در هم شکستند! و به من خبر رسید که «احبش بن مرشد» مدتی بعد دچار تیر غیبی شد و قلبش شکافت و به هلاکت رسید.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز دور جدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و متحدان غربیاش از اوایل تابستان سال جاری، رسانههای غربی نیز با مانورهای تبلیغاتی در این زمینه، در راستای بزرگنمایی مشکلات اقتصادی حاصل از این تحریمها در داخل ایران تلاش میکنند. به همین منظور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، کنفرانسی با عنوان «چرا همه علیه ایران» با حضور «ژان میشل ورنوشه» نویسنده و تحلیگر فرانسوی برگزار کرد، همچنین در حاشیه این کنفرانس، از کتاب «ایران تخریب ضروری» اثر میشل ورنوشه رونمایی شد. در این کنفرانس، شمار زیادی از پژوهشگران و اساتید ایرانشناسی دانشگاه سوربن و فعالان رسانهای فرانسه از جمله سردبیر سابق رادیو بینالمللی فرانسه حضور داشتند. *دلیل انتخاب نام «ایران تخریب ضروری» ورنوشه در ابتدای نشست در پاسخ به سؤال مجری در خصوص علت انتخاب این تیتر شوکآور برای کتابش، پاسخ داد: ابتدا تیتر این اثر «تخریب ایران» نام داشت، چرا که به عقیده من ایران در مرکز اصلی اهداف تقابلی قدرتهای غربی و در رأس آنها ناتو قرار دارد، البته همه این فشارها، تحریمهای مالی و اقتصادی در زمینه صادرات نفت و انرژی، همگی در جهت همراه ساختن ایران با بازار بزرگ جهانی و نظام حاکم بر عرصه بینالمللی بوده است، در واقع قدرتهای جهانی میخواهند ایران را به دین کافرانه خود یعنی آیین بازار جهانی وارد کنند. *مخالفت آمریکا با ایرانی انقلابی و ملی وی با اشاره به اینکه قدرتهای غربی و به خصوص امپراتوری آمریکا در صدد رام کردن ایران به عنوان یک عضو تسلیمنشدنی نظام بینالمللی هستند، افزود: در نهایت باید بگویم این فشارها نه علیه ایران، نه پارسیان و نه شیعه و نه حتی اسلام و بلکه علیه ایران انقلابی و ملی است و این مسئله یعنی حاکمیت ملی ایران به زعم آنان مسئله ناروایی است، یعنی آنها با ایرانی مستقل و غیر وابسته به غرب مخالفند؛ ایرانی که نه میخواهد عضوی از نظم نوین جهانی باشد و نه در نظر دارد تا خاورمیانه جدید را در قالب آمریکایی آن بپذیرد. *انقلاب ایران نوعی بازگشت به معنویت در سطح جهان بوده است ورنوشه در ادامه به ماجرای نامه امام خمینی(ره) به گورباچوف اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب ایران نوعی بازگشت به سمت معنویت در سطح جهانی بوده است و شخصاً من نه به عنوان یک مسلمان بلکه به عنوان یک کاتولیک کاملاً با آن موافقم، چرا که در حال حاضر جز از طریق بازگشت به ارزشها و اصالتهای معنوی نمیتوان به صلح جهانی و نجات بشریت امیدوار بود و این نکته را هم البته در پایان کتاب یادآور شدهام، اما افسوس که این ارزشها امروز دچار تباهی شدهاند. *دولتمردان فرانسوی اعتقاد عملی به دموکراسی ندارند وی با تأکید بر اینکه مردم در غرب در تصمیمگیریهای مهم کشورشان نقشی ندارند، ادامه داد: من قضیه ژوسپن سوسیالیست در سال 1999 را یادآور میشوم که آن زمان نخست وزیر فرانسه بود که در مسئله ورود به جنگ بوسنی به هیچ وجه با پارلمان فرانسه مشورت نکرد و این تنها مورد نیست، بلکه بارها رای پارلمان فرانسه نادیده گرفته شده و به یاد دارم ژوسپن در پاسخ به سؤال یک روزنامه در مصاحبه با رادیو که گفته شد: پارلمان بالاخره طرف مشورت خواهد بود یا نه، پاسخ داد ساعت به ساعت به مجلس اطلاع داده میشود،. آیا این به این معنی است که ما منطبق بر دموکراسی عمل میکنیم؟! *استراتژی کنونی آمریکا برای مقابله با ایران این روزنامهنگار فرانسوی ابراز داشت: استراتژی کنونی آمریکا به تأخیر انداختن شوک نهایی است؛ چنانکه نتانیاهو در اجلاس اخیر سازمان ملل با نشان دادن بمبی با تصویر یک خط قرمز آن را نشان داد، به هر حال آمریکا و شخص اوباما شاید منتظر بهار آینده هستند تا ببینند روشهای دیگری هم هست یا خیر که بتوان از طریق آنها جمهوری اسلامی را ساقط کنند، به هر حال این مدل انقلابی ایران، مدلی است که غرب از آن تنفر و وحشت دارد. *حکومت ایران به تمام معنا حکومت دینی است/ استفاده ابرازی بوش و اسرائیل از حکومت دینسالار و به تبع آن ظلم و ستم به جهان وی ادامه داد: حکومت ایران یک حکومت دینی است اما، در مورد حکومت دینسالار باید گفت که شما نمونه آن را میتوانید در دوره بوش هم ببینید که یک نظام دین سالار پارلمانی بود؛ قبل از شروع مجلس دعا خوانده میشد و رییس جمهور مدعی بود یک فرد مومن مسیحی است،. اسرائیل هم دارای قانون اساسی مبتنی بر تورات است و قانون شهروندی توسط خاخامها تبیین میشود و به نوعی آنها نیز داری پارلمان دین سالار هستند و به این ترتیب در مورد اسرائیل نمیتوان همزمان هم از دموکراسی صحبت کرد، هم از پارلمان دین سالار، ما در اروپا از دموکراسی صحبت میکنیم البته برخی کشورهای اروپایی حکومت پادشاهی دارند، اما پارلمانها، پارلمانهای مبتنی بر اساس دموکراسی به معنای واقعی نیستند. *وجود تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در فرانسه میشل ورنوشه با بیان اینکه شخصاً هم گمان میکنم ما در فرانسه در دموکراسی به سر نمیبریم. نه آزادی بیان نه آزادی تفکر به هیچ وجه تمام و کمال دیده نمیشود، اذعان داشت: تابوهایی همچنان وجود دارند، در فرانسه، آلمان و اروپا میبینیم زندانیان سیاسی را که جراید از آنها حرفی نمیزنند و مردم فرانسه هنوز هم نمیدانند که در زندانهای این کشور زندانی سیاسی وجود دارد، ما وقتمان را تلف میکنیم به درس دادن به بقیه مردم دنیا که به نظر میرسد گاهی نیز توهین آمیز است، در حالیکه خودمان مشکلات زیادی را در زمینه دموکراسی داریم و خط قرمزهای متعددی وجود دارد که هیچکس نمیتواند از آنها عبور کند. *بهترین مدل برای جهان، مدل ایرانی است/تمدن ایران منفجر شود، تمدن بشریت فرو میریزد نویسنده کتاب «اسلام انقلابی، تحلیل ژئوپلیتیک -2002»، در ادامه در خصوص جایگاه ایران در تمدن جهانی بیان داشت: مدل ایرانی نه تنها مدلی اجتماعی و سیاسی است، بلکه یک مدل معنوی نیز هست. اگر ایران منفجر شود، تمدن، از نظر من، فرو خواهد ریخت، چرا که ایران به ما راهی را نشان میدهد که باید بیشتر آن را بشناسیم و دریابیم، ما فرانسویها عظمت تمدن ایرانی را فراموش کردهایم، ما فرانسویانی که بزرگترین مکتبهای شرقشناسی را دارا هستیم، نسبت به شعر و ادب و تفکر و دین ایرانیان جاهل هستیم. *آمریکا با ایران حکومت دینی ملی مستقل مخالف است!وی در پاسخ به سؤالی با عنوان چرا این همه دشمنی علیه ایران، پاسخ داد: ایالات متحده با ایران به عنوان یک حکومت دینی ملی مستقل مخالف است و دنیا نمیتواند پذیرای ایرانی مستقل باشد؛ ایرانی که خودش آقای خودش باشد. * ماجرای «عملیات سامسون» اسرائیل و قلب اروپا میشل ورنوشه با اشاره به اینکه اسرائیل در پشت صحنه بسیاری از سیاستهای شیطانی و جهنمی امروز قرار دارد، ابراز داشت: اسرائیلیها حتی زمانی ما اروپایی را تهدید کردهاند، «مارتین ون کروول» که یکی از نویسندگان اسرائیلی است که کتابهای او به فرانسه هم ترجمه شده است، در سال 2002 اعلام کرد که موشکهای اتمی اسرائیل تمامی پایتختهای اروپایی را هدف خود قرار دادهاند و همه آنها اهداف بالقوهای برای موشکهای اتمی اسرائیل هستند، این همان «عملیات سامسون» معروف اسرائیلیها است. *نقشه آمریکا برای ایجاد آشوبهای اجتماعی در ایران وی افزود: ایجاد و گسترش نارضایتیهای مردمی، تحریک جوانان به ریختن در خیابانها، تخریب و درگیری با پلیس، افزایش فشارهای اقتصادی بر عامه مردم ایران، ترویج گرانی و تبلیغات در راستای وجود فساد مالی در بین مقامات ایرانی از جمله روشهایی است که آمریکاییها سعی دارند از طریق آنها آشوبها و التهابات داخلی را در ایران گسترش دهند. *حضور 10 ساله میشل ورنوشه در لیبی و تونس بر اساس این گزارش، «ژان میشل ورنوشه» یکی از نویسندگان و روزنامهنگاران فرانسوی است در کارنامه خود تدریس در مدرسه عالی خبرنگاری پاریس، تحلیلگری سیاسی در مجله «لوفیگارو»، «نامه ژنو» و «نشریه ژئو استراتژیک» را به همراه دارد، در حال حاضر تحلیلهای خود را در حوزه بینالملل در سایت http://www.geopolintel.fr ارایه میدهد. از کتابهای منتشر شده توسط ورنوشه میتوان به عناوینی همچون «بیانیهای برای مردم اروپا»، «اروپا: گاهشمار یک مرگ اعلام شده»، «حافظه فراموشی- 1990»، «اسلام انقلابی، تحلیل ژئوپلیتیک -2002»، «زندگی امروز در سودان- 2005» و «جاده دمشق- 2007» اشاره کرد. این روزنامه نگار فرانسوی و تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک که به مدت 10 سال طی سالهای 1985 تا 1995 به عنوان مأمور توسعه همکاریها از سوی دولت فرانسه در کشورهای لیبی و تونس فعالیت داشته و چندین بار نیز به ایران سفر کرده و مقالات متعددی در مورد ایران نگاشته است، در کتاب اخیر خود «ایران تخریب ضروری»، نشان میدهد که چرا و چگونه و تحت چه بهانههایی، قدرتهای غربی تلاش میکنند زمینههای لازم را برای در هم کوبیدن و نابودی ایران و نظام جمهوری اسلامی آن فراهم کنند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، علما و عرفا در جاده نجف تا کربلا، بارها این مسیر را پیاده طی کردهاند و گاه به زیارت قلب عالم حضرت بقیه الله(عج) مشرف شدهاند. همه ساله در ایام مختلف به ویژه اربعین، زائران و عشاق این مسیر را پیاده طی میکنند و موکبها و خیمههای فراوانی در این مسیر برای پذیرایی از زوار و عاشقان امام حسین(ع) در این مسیر برپا شده است. که خود صحنههای بسیار زیبایی را در این مسیر خلق میکند. مردمان مسیر و قبایل و عشایر مختلف در این مسیرها خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نانی و یا با شستن پای زائرین به مردم خدمت میکنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ میدانند. در طول مسیر علاوه بر موکبها و خیمههای کوچک، خیمههای بزرگ و درمانگاههایی وجود دارد که برای استراحت و درمان مناسبتر هستند. این مسیر از خروجی شهر نجف تا حرم مطهر حضرت عباس(ع) توسط تیرهای روشنایی، از 1 تا 1452 نشانهگذاری شده است، فواصل این تیرها (میلهها) از یکدیگر تقریبا 50 متر است که شاخص بسیار خوبی برای زائران پیاده به شمار میرود. در میانه این مسیر شهر حیدریه(خان نص) واقع شده که کلیدیترین نقطه مسیر و محلی برای تأمین امکانات و لوازم و ... است، همچنین حد فاصل حیدریه تا هندیه و سه راهی طویریج، به علت وجود نخلستانها و مسیرهای فرعی شاهد بیشترین انفجارات بوده است و نسبت به سایر قسمتهای مسیر باید محتاطتر عمل کرد. *برنامه زیارتی زوار ایرانی زائران بعد از ورود از مرز مهران به کشور عراق، ابتدا وارد شهر نجف شده و یک شب در نجف اسکان پیدا میکنند و در روز دوم پس از زیارت و عزاداری راهی شهر کربلای معلی شده و پس از دو روز نیم پیاده روی وارد شهر کربلا میشوند و سه شب در آنجا اسکان مییابند. در ادامه مقدار بُعد مسافت ایستگاههایی که زوار ایرانی از نجف تا کربلا طی میکنند را مشاهده میکنید:
نجف- کربلا | نقطه آغاز | نقطه پایان | فاصله | نوع جاده | توضیحات |
حرم امام علی(ع) | ثوره العشرین | 1.7 | آسفالته 2 بانده | فاصله حرم تا ابتدای جاده کربلا | |
ثوره العشرین | میله شماره 1 | 6.8 | آسفالته 2 بانده | ||
میله شماره 1 | درمانگاه1 (میله 90) | 4.5 | آسفالته 2 بانده | ||
درمانگاه1 (میله 90) | درمانگاه2 (میله172) | 4.2 | آسفالته 2 بانده | ||
درمانگاه2 (میله172) | درمانگاه3 (میله287) | 5.85 | آسفالته 2 بانده | ||
درمانگاه3 (میله287) | درمانگاه4 (میله414) | 6.35 | آسفالته 2 بانده | منطقه خان المصلی و موکب ابناالحسین | |
درمانگاه4 (میله414) | شهر حیدریه | 8.5 | آسفالته 2 بانده | شهر کوچکی بر سر مسیر نجف به کربلا | |
شهر حیدریه | درمانگاه5 (میله796) | 10.6 | آسفالته 2 بانده | ||
درمانگاه5 (میله796) | سیطره اول کربلا(میله960) | 8.2 | آسفالته 2 بانده | ایست بازرسی مسیر ورودی به کربلا - پرانفجارترین بخش مسیر | |
سیطره اول کربلا | سیطره دوم کربلا(میله1184) | 11.3 | آسفالته 2 بانده | میله 1184 - محل چک کردن وسایل نقلیه و افراد | |
سیطره دوم کربلا | مدینه الزائرین امام علی(ع) میله 1235 | 2.5 | آسفالته 2 بانده | محلی اردوگاهی متعلق به حرم ، با امکانات مناسب استراحت و اسکان | |
مدینه الزائرین | ورودی کربلا 1292 | 2.4 | آسفالته 2 بانده | از این نقطه مسیرهای مختلفی منشعب میشود | |
ورودی کربلا 1292 | درب حرم میله 1452 | 8 | آسفالته | این بخش از مسیر از داخل شهر بوده و بسته به مسیر انتخابی افراد متغیر است | |
نجف –کربلا | 81 |
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، سوگنامه صوتی «از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع)» عصر امروز به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی اهلبیت(ع)، با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن اختری رییس مجمع رونمایی شد. سوگنامه صوتی «از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع)» به زبان آذری است که در آن حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی به بیان واقعه کربلا، از زمان حرکت کاروان امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه و کربلا تا بازگشت کاروان اسرا از شام به مدینه، پرداخته است. نوای روحبخش استاد سلیم مؤذنزاده اردبیلی و اشعار استاد عسگر شاهی اردبیلی نیز این مقتل صوتی را مزین کرده است. در این مراسم، حجتالاسلام اختری با اشاره به اینکه اولین ظهور موفقیت حرکت امام حسین(ع) در اربعین سال 61 هجری اتفاق افتاد، اظهار داشت: امروز بزرگترین زیارتها و پرشورترین و گستردهترین اجتماعات در روز اربعین در کربلای معلی انجام میشود، این پیادهروی از نجف تا کربلا نمادی از حضور و نمایش بزرگ نخستین اربعین حسینی است. وی با اشاره به حرکت کاروان اسرای امام حسین(ع) و اوضاع روحی امام سجاد(ع) در هنگام عبور از گودال قتلگاه و مشاهده پیکرهای بیسر، افزود: هنگامی که حضرت زینب(س) متوجه حالات روحی امام سجاد(ع) شدند، فرمودند: به زودی در این مکان بارگاه، مقام و حرم ساخته خواهد شد، به طوری که کاروان اهلبیت هنگام بازگشت به مدینه و عبور از کربلا مشاهده کردند که در آن مدت کوتاه بارگاهی برای سیدالشهدا(ع) ساخته شده است. حجتالاسلام اختری در ادامه به حماسه 9 دی اشاره کرد و تصریح کرد: ملت ایران در روز نهم دی علاقهمندی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند و حماسه دیگری را در دل تاریخ خلق کردند. وی افزود: در نهم دی دهها میلیون انسان برای دفاع از ولایت و امامت وارد عرصه شدند و مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام و قرآن زدند. رییس مجمع جهانی اهلبیت این حرکت مردمی واکنشی به اسائه ادب به ساحت مقدس امام حسین دانست و ابراز داشت: با اینکه فتنهگران در رمضان سال 88 علناً به روزهخواری و بدحجابی و پایکوبی و رقص در خیابانها پرداختند، اما خداوند آنها را مفتضح نساخت، اما هنگامی که پای امام حسین(ع) به میان آمد، آتش خشم خود را بر سر فتنهگران سرازیر ساخت و آنگونه شد که مردم در 9 دی بدون هیچ برنامهای به صورت خودجوش به خیابانها آمدند. *سوگنامه «از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع)» مختص آذری زبانان است بر اساس این گزارش، حجتالاسلام سید علیرضا حسینی عارف، مدیر کل فناوری اطلاعات و اطلاعرسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با اشاره به آستانه بیستمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: این سوگنامه بیان کننده سیر کامل حرکت کاروان امام حسین(ع) از زمان حرکت از مدینه به مکه و سپس به عراق و کربلا و آنچه که در کربلا و عاشورا گذشت و سپس اتفاقاتی است که در بازگشت به مدینه رخ داد. وی ادامه داد: سوگنامه صوتی «از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع)» به زبانهای ترکی و آذری در دسترس مردم کردستان، ترکیه و دیگر ترک زبانان خارج از کشور قرار خواهد گرفت. *این سوگنامه بهترین اثر در تاریخ شفاهی قیام امام حسین(ع) است همچنین در ادامه مراسم رونمایی، محمد نادری، سرپرست پروژه، این سوگنامه را حاصل تلاش یک گروه 15 نفره در طول 3 سال بیان کرد و درباره انتخاب حجتالاسلام عاملی برای خواندن مقتل در ویژهنامه صوتی، اظهار داشت: یکی از دلایل انتخاب حجتالاسلام عاملی، نوع نگاه بیبدیل و بینظیر وی به مرثیه بوده است. نادری با بیان اینکه در سوگنامه «از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع)» از اجرای مراسم روضهخوانی سلیم مؤذنزاده اردبیلی از سال 1342 به بعد استفاده شده است، افزود: این سوگنامه بهترین اثر در تاریخ شفاهی قیام حضرت اباعبداللهالحسین(ع) است. *درخواستی که شهریار از مقام معظم رهبری کرد بر اساس این گزارش، اصغر فردی، پژوهشگر و شاعر آیینی، با اشاره به جایگاه شعر آئینی و مرثیههای عاشورا در ادبیات آذری، خاطرنشان کرد: مرثیه برای خاندان نبوت از همان نخستین روزهای رحلت حضرت پیامبر(ص) آغاز شد. وی یک تقسیمبندی از شاعران را ارایه داد و افزود: شاعران در این مبحث به چند دسته تقسیم میشوند؛ یکی آن دسته از شاعرانی که تماماً برای اهل بیت(ع) شعر سرودهاند و دوم، آن دسته از شاعرانی که هم در قالبهای دیگر و هم درباره ائمه معصومین(ع) شعر سرودهاند و دسته دیگر هم شاعرانی هستند که درباره اهلبیت شعر نسروده باشند که در این حیطه شاعر نداریم. فردی که تنها شاگرد استاد شهریار بوده است، با درخواست حضار خاطرهای از استادش را تعریف کرد که در ادامه میآید: من تنها شاگرد استاد بودم، ایشان شاگردی نداشتند، از سال 1328 که با ابتهاج ارتباط داشت تا سال 1331 دیگر کسی را به حضور نپذیرفتند. بعد از ترک تهران و مراجعت به تبریز من توفیق ملازمت ایشان را داشتم. شهریار اولین بار که شعری میگفت دوست داشت برای من بخواند، من هم شعرهایم را برای ایشان میخواندم از ابتداییترین تجربههای شعری را با ایشان شروع کردم که تا سالهای بعد هم ادامه داشت. شهریار میگفت کاش شعر مثل نخودچی کشمش بود که من دست میکردم توی جیبم و میریختم تو کامت، ولی شعر آموختنی نیست فقط فنون و صناعات ادبی را به من میآموخت، هر آنچه را که از دستشان برمیآمد و قابل انتقال بود منتقل کردند. الفت عجیبی در میان بود، هر روز باید به زیارتشان میرفتم تا آنکه وقت عزیمت من به خدمت سربازی فرا رسید. استاد در یکی از احوالپرسیهای تلفنی مقام معظم رهبری که آن دوره در مصدر ریاست جمهوری بودند، درخواست کردند که تبریز به عنوان محل انجام خدمت سربازی من مقرر شود تا هم مفارقتی بین ما پدید نیاید و هم فرصت ادامه انجام خدمات درونمرزی و برونمرزی من در صدا و سیمای تبریز ایجاد شود که ایشان با گشادهرویی پذیرفتند.
زهرا گونزالس در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارکرد: زمانی که از مسلمان شدن من و مادرم مدت زیادی نگذشته بود در یکی از پارک های محل زندگیمان در آمریکا نشسته بودیم که خانمی جلو آمد و از ما پرسید شما مسلمان هستید و پس از پاسخ مثبت ما پرسید شیعه هستید یا سنی اما ما که نمی دانستیم شیعه و سنی چه معنایی دارد گفتیم ما مسلمان هستیم.
وی افزود: پس از این مسئله ما با حس کنجکاوی که داشتیم به مکانهایی که میتوانستیم در این باره تحقیق کنیم رفتیم که در آنجا با پاسخ مناسب و برخورد درستی مواجه نشدیم.
وی بیان کرد: روزی همان خانم مسلمان که ما را در پارک دیده بود ما را به مجلسی دعوت کرد که بعد از حضور در آن مکان بعدا فهمیدم حسینیه است، آنجا عدهای در حال عزاداری بودند، صدای یاحسین(ع) توجهم را جلب کرد، بعد از پرس و جو درباره دلیل برگزاری این مراسم باعث شد تا ارتباط و گفتگوی ما با امام جماعت آن حسینیه ادامه یابد.
مجذوب ایثار و فداکاری امام حسین(ع) شدم
وی افزود: در فرهنگ غربی مردم به فرد گرایی سوق داده میشوند و بیشتر تبلیغات بر مبنای اول خودت بعدا دیگران است اما آن چیزی که مرا مجذوب امام حسین(ع) کرد این مسئله بود که ایشان نه تنها به خودش فکر نکرد بلکه برای برقراری عدالت و برپایی دین و حفظ آن و همچنین هدایت نسلهای آینده جان خودش و همه خانوادهاش را فدا کرد و این قضیه برای من که یک آمریکایی هستم و در فرهنگ خود محوری بزرگ شده ام بسیار جذاب و قابل تقدیر است و همین مسئله مرا بیشتر مجذوب امام حسین(ع) و اهل ابیت(ع) کرده است.
گونزالس به دلیل و زمان مسلمان شدنش نیز اشاره کرد و گفت: من در کودکی پدرم را از دست دادم و پنچ ساله بودم که مادرم تصمیم گرفت مسلمان شود و این موضوع در سال 1979 میلادی "سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران" اتفاق افتاد.
وی افزود: البته مادرم مسلمان شدنش را به کسی اعلام نکرده بود و دلیلش هم این بود که از عکس العمل خانواده و اطرافیانمان نگران بود چرا که ما از یک خانواده کاتولیک و مذهبی بودیم.
وی بیان کرد: من در سن 12 سالگی متوجه مسلمان شدن مادرم شدم و مادرم به من و بقیه خواهر و برادرانم اعلام کرد که شما در انتخاب دینتان آزاد هستید و هر طور که دوست دارید میتوانید زندگی کنید و من و برادرم و تنها خواهرم در همان زمان تصمیم گرفتیم مسلمان شویم.
وی همچنین با اشاره به چگونگی مسلمان شدن مادرش بیان کرد: مادرم زمانی که به دانشگاه می رفت در اتاق بین الملل دانشگاه با دانشجویان دانشگاههای مختلف جهان هم صحبت میشد و در آن ایام که همزمان بود با جریان انقلاب اسلامی در ایران با خانمی دانشجو که درباره اسلام تبلیغ میکرد آشنا شد که این آشنایی در نهایت باعث مسلمان شدن مادرم شد.
وی با اشاره به مشکلات یک مسلمان در جامعه آمریکا افزود: وقتی با پوشش اسلامی به مدرسه میرفتم با برخورد نامناسب همشاگردیها و دیگر بچههای مدرسه مواجه میشدم و حتی گاهی اوقات در مسیر مدرسه آب دهان بر روی من میانداختند و میگفتند این حوله "روسری" را از سرت بردار و وقتی به مسئولان مدرسه شکایت میکردم آنها نیز مرا مقصر میدانستند و می گفتند اگر میخواهی اذیت نشوی باید حجابت را برداری و بدون پوشش وارد مدرسه شوی که البته پذیرش این موضوع برای من بسیار سخت بود.
وی با اشاره به لزوم پذیرش حجاب و اسلام بر مبنای دانش و معرفت نسبت به دین و فلسفه واقعی حجاب گفت: اعتقاد من بر این است که ایمان داشتن کافی نیست بلکه این ایمان باید همراه با دانش و علم نسبت به دین باشد تا بعدا حجابمان را بر نداریم و دچار سر درگمی نشویم.
وی افزود: در آن زمان در حالی که من در حال و هوا و فکر برداشتن یا برنداشتن حجابم بودم پاکتی به دستمان رسید که من نمی دانم این پاکت چرا و چگونه برای ما ارسال شده بود اما هرچه که بود در موقع بسیار خوبی به دستمان رسید و در داخل این بسته چندین کتاب پرمحتوای دینی به زبان انگلیسی بود که از طرف سازمان تبلیغات اسلامی ایران ارسال شده بود.
حجابم را به هیچ قیمتی بر نمی دارم
وی افزود: خواندن و درک کردن این کتابها حدود یک سال به طول انجامید و پس از خواندن این کتابها بود که تصمیم گرفتم هرگز و به هیچ قیمتی حجابم را بر ندارم و البته باید بگویم در آن زمان با توجه به جنگی که ما بین ایران وعراق وجود داشت و قبل از آن هم ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران باعث شده بود فضا در آمریکا اصلا به نفع ایران واسلام نباشد.
ایوت گونزالس که پس از مسلمان شدن نام زهرا(س) را برگزید در ادامه افزود: در سن 17 سالگی برای اولین بار به ایران آمدم و در مدرسه علمیهای در شهر قم مشغول فراگیری تعالیم اسلامی شدم و پس از حدود دوسال به آمریکا بازگشتم.
وی بیان کرد: پس از بازگشت به آمریکا در آنجا وارد دانشگاه شدم و در دو رشته "تدریس" و "هنر" لیسانس هنر گرفتم.
وی افزود: بعدا از طریق همسر یک دوست مشترکمادرم، با یک جوان دانشجوی مسلمان ایرانی در امریکاازدواج کردم و از آنجا که خدا به ما سه فرزند عطا کرده بود و نمی خواستیم آنها را در مدارس آمریکا و محیط آنجا بزرگ کنیم، قبل از ورود آنها به مدرسه، همراه با همسرم برای ادامه زندگی به ایران و شهر مشهد آمدیم و اکنون سال هاست که در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) زندگی میکنیم و چهارمین فرزندمان را نیز از خدا و امام هشتم(ع) هدیه گرفتهایم.
وی درباره تفکر مردم آمریکا نسبت به ایران اظهار کرد: مردم آمریکا مردم سیاسی نیستند و در بسیاری از ایالتهای آمریکا مردم حتی نمی دانند سناتور ایالتشان در مجلس سنا چه کسی است و باید بگویم آمریکاییها در سیاست انسانهای سادهای هستند.
وی افزود: مردم آمریکا برحسب تبلیغاتی که در این کشور میشود فکر میکنند ایرانی ها و مسلمانان در حال ساختن بمب اتم هستند و قصد دارند از این بمب علیه آنان استفاده کنند و به طور خلاصه بگویم همیشه یک چیز منفی نسبت به ایران در رسانه های آمریکایی وجود دارد که البته ریشه همه این ها بر میگردد به پول و نفتی که در ایران و کشورهای مسلمان وجود دارد.
وی افزود: پس از جنگ ایران و عراق فضای منفی نسبت به مسلمانان کمی تعدیل شده بود اما با بروز حادثه 11 سپتامبر این فضا در آمریکا به گونهای علیه مسلمانان پیش رفت که مردم آمریکا گاهی حتی به نوزادان اتباع مسلمان نیز توهین میکردند که این قضایا فقط با تبلیغاتی که در این باره علیه مسلمانان صورت میگرفت اتفاق میافتاد.
وی افزود: جوانان زیادی در آمریکا به دنبال مذهب میگردند و این وظیفه ما مسلمانان است که با تبلیغات به هنگام درست و به موقع این جمعیت طالب مذهب را به دین اسلام جذب کنیم.
وی افزود: کارهای تبلیغاتی خوبی از طرف سازمانهای دولتی و غیر دولتی به منظور تبلیغ فرهنگ شیعه در جهان انجام میشود اما این کارها باید منسجم و هماهنگ و همه در یک راستا انجام شود تا تاثیر بهتر مناسبتر و بیشتری داشته باشد.
جامعه امروز آمریکا تشنه دین و مذهب است
وی افزود: جامعه امروز آمریکا و غرب تشنه دین و مذهبی همچون اسلام است تا مردم بتوانند خلاء های خودشان را پر کنند و این وظیفه ما است که خوراک لازم فکری و علمی را عرضه کنیم.
وی با اشاره به این ضرب المثل ایرانی که گاهی عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد اظهار کرد: پس از جریانات 11 سپتامبر که سعی شد این حمله به مسلمانان نسبت داده شود کتاب مقدس قرآن به پر فروش ترین کتاب در غرب تبدیل شد و همه مردم می خواستند بدانند در این کتاب که متعلق به مسلمانان است چه مطالبی نوشته شده است که مسلمانان دست به چنین کاری زده اند و در بین خوانندگانی که به همین منظور کتاب قرآن را خواندند افراد زیادی با اسلام آشنا شدند و تعداد بسیاری نیز به دین اسلام مشرف شدند و همین مسئله علی رغم همه زیان های که 11 سپتامبر بر مسلمانان وارد کرد تبدیل به تبلیغ ناخواسته دین اسلام شد.
وی افزود: در حال حاضر وظیفه ما مسلمانان و خصوصا ماشیعیان است که دین اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) را تبلیغ کنیم و فقط به دادن آمار و ارقام اکتفا نکنیم و نگوییم چند کار انجام دادیم بلکه کیفیت انجام آن کارها را مد نظر قرار دهیم.
وی گفت: به عنوان مثال باید اشاره کنم به حوادثی که در مدارس آمریکا اتفاق افتاده است و در این حوادث تعداد زیادی از کودکان بی گناه آمریکایی جانشان را از دست دادهاند و باید بگویم یک چنین حوادثی مردم آمریکا را بیشتر از گذشته به سمت مذهب سوق می دهد چرا که آنها احتیاج به آرامش دارند و این وظیفه ما مسلمانان است که با تبلیغ و ارائه دین آرامش بخش اسلام این مردم سرگشته را جذب کنیم.
وی افزود: همچنین در این راه باید یک سری مسائل را رعایت کنیم و نکته اصلی آن است که تبلیغات باید به زبان خودشان بیان شود تا قابل درک و فهم باشد.
وی افزود: همچنین نسل جدید ایرانیهای مقیم آمریکا نیز تسلط کافی به زبان فارسی ندارند و گاهی اوقات درک مفاهیم و فرهنگ ایرانی برایشان سخت است و برای آشنایی این عده از افراد با اسلام و فرهنگ اهل ابیت(ع) نیز باید گامهای برداشته شود.
برای تازه شدن روحم به حرم مشرف میشوم
وی همچنین با اشاره به همجواری با امام رضا(ع) بیان کرد: تجربه اولیه حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) غیر قابل بیان است و باید بگویم آن لحظات زیبا را نمیشود به زبان آورد.
وی افزود: من معمولا برای بیان خواستههایم به حرم مشرف نمیشوم بلکه برای بیان سلام و عرض ارادت و گرفتن انرژی و تازه شدن روح و زنده شدن دوباره به حرم میروم چرا که معتقدم یک انرژی خاصی در اتمسفر حرم وجود دارد که برای روح انسان لازم است.
وی همچنین ارادت خاصش را به مراسم عزاداری امام حسین(ع) بیان کرد و گفت: برای من بسیار جالب است که بچههای کوچک که معمولا از تاریکی و یا عزاداری و گریه میترسند و علاقهای به مراسم گریه ندارند برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) بی تابی میکنند و گاهی پدر و مادرانشان را نیز برای شرکت در این مراسم تشویق میکنند.
زهرا گونزالس میهمان مشهدیها و مجاور امام هشتم(ع) در ادامه بیان کرد که شله مشهدی را خیلی دوست دارد و در صورت دعوت شدن به صرف این نذری با برکت و خوشمزه نمیتواند از آن بگذرد.